Aino Malminen: Museo-opetus uudistusten pyörteissä

MaRa ry:n Henrik Bitten stipendirahasto myönsi Hotelli- ja ravintolamuseolle vuodelle 2024 apurahan matkailu- ja ravintola-alan opiskelijoiden oppimateriaalien uudistamiseen. Apuraha tarjosi museolle ponnistuslaudan hypätä uuden äärelle. Museon opetussuunnitelma uudistettiin ja siitä ammennettiin voimaa muuhun kehittämistyöhön. Päivitetyt opastukset ja työpajat ovat nyt aiempaa elämyksellisempiä ja osallistavampia.

Yhteistyö ammattikoulujen kanssa on ollut Hotelli- ja ravintolamuseon opetustoiminnan ytimessä vuodesta 1971 alkaen. Vaikka museo on kasvanut viiden vuosikymmenen aikana ruoka- ja juomakulttuurin yleismuseoksi, ovat matkailu- ja ravintola-alan ammattikoulut sille edelleen keskeinen asiakasryhmä. Museo tarjoaa alan opiskelijoille opastettuja näyttelykierroksia ja työpajoja, jotka käsittelevät alan merkitystä, kehitystä ja historiaa. Myös erilaiset ryhmien etäpalvelut ovat jo pitkään olleet arkipäivää.

Henrik Bitten stipendirahaston apuraha tarjosi museolle mahdollisuuden uudelleen arvioida opetuksensa sisältöjä. Kehittämistyön kärjiksi valikoituivat ammatti-identiteetti, osallisuus ja yhdessä tekeminen.

 

Historia ammatti-identiteetin tukena

Matkailu- ja ravitsemisalalla on monipuolinen ja arvokas historia, joka voi tukea alalle opiskelevien ja alalla jo työskentelevien henkilöiden ammatti-identiteettiä. Kun ala on kehittynyt ja alan arvostus kasvanut, ovat alalla työskennelleet voineet uudella tavalla kokea ammattiylpeyttä.

Historia viitoittaa tien asiakkaiden palvelijasta ammattitaitoiseksi asiakkaiden unelmien ja toiveiden mahdollistajaksi. Mahdollistajan roolin oivaltaminen onkin Hotelli- ja ravintolamuseon opastusten ja työpajojen suuri tavoite. On hieno hetki, kun opiskelija samaistuu historiallisen henkilön elämään ja historia muuttuu hänelle merkittäväksi. Museo-opetus voi edistää oppilaan itseymmärrystä ja parhaimmillaan jopa voimaannuttaa. Historia tarjoa vastavoiman irrallisuuden tunteelle.

Opiskelijan ammatti-identiteetti ei kuitenkaan voi jäädä historian vangiksi. Yhtä lailla on tärkeää oivaltaa, miten ala on kehittynyt. Esimerkiksi työhyvinvointi on ottanut harppauksia eteenpäin. Museon kasvatusajattelussa korostuvat perinteiden ja tapojen moninaisuus, kunnioittaminen ja vaaliminen, mutta myös niiden haastaminen. Museossa uskotaan, että identiteetin vahvistuminen tukee vastuullista elämäntapaa.

 

Elämyksellistä historiaa opiskelijoita kuunnellen

Henrik Bitten stipendirahaston apuraha tarjosi Hotelli- ja ravintolamuseolle mahdollisuuden arvioida opetuksensa tavoitteita. Uusi suunta saatiin museon opetussuunnitelmasta, jota oppilaitosten opettajat pääsivät kommentoimaan. Paljon hyvää on museossa jo saatu aikaiseksi, mutta myös kehitettävää löytyi. Esimerkiksi vuorovaikutuksen määrän lisääminen opastuksilla korostui opettajien toiveissa.

Opetuspalveluiden kehittämistyön kompassiksi otettiin opiskelijoiden osallisuus. Museossa lähdettiin etsimään keinoja, miten saada opiskelijoiden ääni paremmin kuuluviin. Samalla oli tärkeää ottaa kuuntelijan rooli ja herkistyä opiskelijoista lähteville aloitteille.

Opiskelijoiden tapa katsoa ja kokea historia rakentui heidän oman elämänkokemuksensa ja koulussa saamansa opetuksen kautta. Opiskelijoiden kiinnostuksen herättäminen edellytti elämyksellistä lähestymistapaa historiaan. Eri tutkintojen opiskelijoille suunniteltiin omia oppimiskokonaisuuksia ja opastuksiin kehitettiin konkreettisia tehtäviä. Niissä opiskelijat pääsevät muun muassa houkuttelemaan yhteistyökumppania kreikkalaiseen ravintolaan, pohtimaan makuelämyksen rakentumista ja muodostamaan mielikuvia ravintolasta ruokalistan pohjalta. Erityisesti oppilaiden myyntipuheet ovat olleet vakuuttavia!

Museon opetuspalvelut ottivat myös ensimmäisiä askeleita kohti pelillisyyttä. Saadusta kokemuksesta innostuen museossa ollaan suunnittelemassa mysteeripeliä, jota myös oppilaitosryhmät voisivat jatkossa hyödyntää. Pelaamisen avulla voidaan houkutella opiskelijoita historian äärelle. Ongelmien ratkaisemisen lomassa oppiminen tapahtuu kuin itsestään.

 

Yhdessä tekemisen voima

Paikan päällä Hotelli- ja ravintolamuseossa tapahtuvien opastusten ja työpajojen kysyntä on kasvanut, mutta museossa ei silti ole unohdettu digitaalisuutta. Museon Mahdollistajat-etäpaja on jo useamman vuoden ajan tuonut verkon kautta matkailu- ja ravintola-alan historiaa pääkaupunkiseudun ulkopuolella sijaitseviin oppilaitoksiin.

Etäpajojen elämyksellisyyttä kehitettiin tuomalla historia kuvitteellisten henkilöhahmojen kautta lähemmäksi opiskelijoita. Uudelle tasolle paja nousi sellaisina hetkinä, joina opiskelijat itse pääsivät ääneen tai yhdessä suunnittelutöihin. Ravintola- ja cateringalan opiskelijoiden makumatkat ja matkailualan opiskelijoiden mainokset olivat kerrassaan houkuttelevia.

Yhdessä tekemällä etäpaja nosti oppimisen parhaimmillaan uudelle tasolle. Ilman opettajien kasvatuskumppanuutta ja opiskelijoiden aktiivisuutta se ei olisi ollut mahdollista. Henrik Bitten stipendirahaston apurahan avulla museossa voitiinkin ottaa ensi askelia kohti yhteisöllistä oppimista.

Museon saama palaute uudistuksista on ollut positiivista, mutta haasteita on edelleen. On hienoa, että Hotelli- ja ravintolamuseoon on luotettu. Yhteistyö ammattioppilaitosten kanssa on ollut antoisaa ja pienten askelten sijaan on päästy ottamaan suuria loikkia eteenpäin.

 

Julkaistu 10.7.2025