Annika Rönni-Sällinen: Yhteistyö lisää vetovoimaa

Me Palvelualojen ammattiliitossa olemme teettäneet vuodesta 2010 alkaen vuosittain Vetovoimabarometrin, johon kerätään tietoa työikäisten suomalaisten käsityksistä suurimmista edustamistamme aloista.

Tutkimusyhtiö Verianin ja sen edeltäjien toteuttamassa barometrissä kysytään muun muassa mielikuvia aloista, alan työntekijöiden arvostusta, alojen houkuttelevuutta omana työskentelyalana ja suopeutta nähdä läheisiä ihmisiä alan töissä. Muutokset eivät 15 vuoden aikana ole olleet suuria.

Barometri kertoo alojen työntekijöiden arvostuksesta. Viimeisimmässä vuoden 2024 barometrissä 83 prosenttia vastaajista sanoo arvostavansa matkailu- ja ravitsemisalaa ja sen työntekijöitä todella paljon. Tulos on ollut samansuuntainen vuodesta toiseen. Kukapa meistä ei haluaisi olla yhteisömme arvostama?

Vetovoimaan vaikuttavat tietenkin muutkin asiat kuin arvostus. Majoitus- ja ravitsemisalaan liitettyjä vahvoja mielikuvia barometrin perusteella ovat mahdollisuus olla vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa, selkeät työt ja työtehtävät, mielenkiintoiset työt, työpaikkojen hyvä yhteishenki, osaaminen alalla menestymisen edellytyksenä ja helppo työllistyminen. Nämä ovat varmasti omiaan houkuttelemaan ihmisiä alalle.

Vuorovaikutuksen ei-niin-houkuttelevana kääntöpuolena on kuitenkin häirintä ja väkivalta, jotka suuri yleisö myös liittää alaan -eikä valitettavasti ihan perusteetta.  Samoin alan luonne, johon olennaisesti kuuluu työskentely silloin, kun muut ovat vapaalla, tuo haasteita työaikoihin ja oman elämän järjestämiseen.

Haasteet ovat kuitenkin tarkoitettu voitettaviksi. Me ammattiliittona pidämme tärkeänä, että voimme yhteistyössä MaRan kanssa pyrkiä etsimään ratkaisuja ja tapoja järjestää asioita niin, että työntekijän ja yrityksen tarpeet voidaan sovittaa toisiinsa. Väkivallan uhan arvioinnista, sen torjumisesta ja jälkihoidosta on sovittu työehtosopimuksessa. Työpaikalla pitää olla tiedossa menettelytavat ja yhdessä voimme myös pyrkiä vaikuttamaan suureen yleisöön epäasiallisen käytöksen kitkemiseksi. Siinä voittavat molemmat.

Moninaiset aukioloajat merkitsevät tietenkin sitä, että työtä on tarjolla moninaisiin tilanteisiin. Yhteistyössä voimme vaikuttaa myös siihen, että yhteiskunta tarjoaa riittävästi palveluja myös heille, joiden työ ei noudata tavanomaista vuorokausi- ja viikkorytmiä. Vuosien saatossa tässä on edistyttykin.

Samaa työtä tehdään myös yrityksissä. Työpaikkojen hyvä yhteishenki syntyy reiluudesta ja toinen toistemme arvostamisesta. Se kertoo myös siitä, että alalle päätyy ihmisiä, joilla on taito pitää hyvää yhteishenkeä yllä ja välittää sitä myös ulkopuolisille. Sellaiset työpaikat ovat houkuttelevia ja ne lisäävät myös alan vetovoimaa.

Julkaistu 22.9.2025

Seuraava
Seuraava

Timo Lappi: Matkailu- ja ravintola-ala on tulevaisuuden ala