Tomi Lantto: Työhyvinvointi ravintola-alalla

Kuva: Antellin mediapankki

Ravintola-ala on suvaitsevaisin toimiala, jonka tiedän. Täällä ihminen saa olla oma itsensä, kunhan sallii sen myös muille. On aika vapauttavaa, kun tulee hyväksytyksi sellaisena ihmisenä kuin on.

Perheyrityksemme Antell palkittiin kolme kertaa Great Place to Work -tutkimuksessa yhtenä Suomen parhaista työpaikoista 2010-luvulla. Parhaimmillaan olimme Suomen kolmanneksi paras suuri yritys. Sen jälkeen olemme siirtyneet käyttämään Lapin yliopistossa apulaisprofessori Markon Kestin luomaa mallia työhyvinvoinnista ja tuottavuudesta. Työllistämme Antellilla noin 270 ammattilaista.

Ajattelen, että lähtökohtaisesti meillä kaikilla on halu tulla kohdatuksi ihmisinä. Haluamme käyttää omaa ammattitaitoamme, olla hyödyllisiä ja tulla arvostetuksi – tulla nähdyiksi. Me haluamme myös tehdä hyvää tavalla tai toisella sekä kuulua ryhmään tai joukkoon, jonka kanssa voimme jakaa asioita. Mielestäni tämä on hyvä pitää mielessä, kun puhutaan työhyvinvoinnista.

Työhyvinvointi lähtee vuorovaikutuksesta työntekijän, esihenkilön, työkavereiden ja työn tulosten kesken.

Aivan ensimmäiseksi työntekijän on voitava luottaa esihenkilöönsä. Esihenkilölle kerrotut henkilökohtaiset asiat eivät saa vuotaa muiden tietoon. On voitava luottaa siihen, että esihenkilö on reilu ja tasapuolinen. Osa luottamuksen rakentamista on myös se, että esihenkilö tukee työntekijän ammatillisten siipien kasvamista. Joko opettamalla itse tai muuten varmistamalla, että työntekijän osaaminen kasvaa esimerkiksi lisäkoulutuksen kautta. Esihenkilö myös varmistaa, että työntekijällä on sopivat työkalut ja riittävät resurssit työtehtäviensä hoitamiseen. Luottamus esihenkilön tukeen on avain työhyvinvointiin.

Toiseksi työhyvinvoinnin kannalta on oleellista, että jokainen voi nauttia työn tekemisestä työkavereiden kanssa. Että ympärillä on hyvä tiimi, jossa jokainen tekee osansa, auttaa toista kiireessä ja on kiinnostunut työkavereidensa kuulumisista. Jokainen myös ylläpitää omaa ammattitaitoaan ja on kiinnostunut kehittymisestä. Yhdessä huolehditaan ravintolan puhtaudesta ja siisteydestä sekä työturvallisuudesta. Yhdessä on hyvä olla.

Kolmas osa työhyvinvointia on työn tulokset. Työ tuntuu merkitykselliseltä, kun teemme työmme niin, että olemme itse ylpeitä työmme tuloksista ja toiset arvostavat työtämme. Meillä Antellilla se tarkoittaa mm. erittäin hyvää ruokaa ja loistavaa palvelua.

Nämä kolme asiaa, esihenkilö – työkaverit – työn tulokset, vaikuttavat toisiinsa. Esihenkilön rooli on ratkaiseva. Minulla on tapana sanoa, että esihenkilön ryhti ratkaisee: Hän uskaltaa puuttua epäkohtiin. Esimerkiksi, jos joku työpaikalla käyttäytyy epäasiallisesti, voin luottaa siihen, että esihenkilöni puuttuu tähän käytökseen. Tai jos jonkun henkilön ammattitaito ei ole riittävä eikä hän ole työtehtäviensä tasalla, voin luottaa, että esihenkilöni huolehtii hänen osaamisensa kehittämisestä tai henkilön siirtämisestä tehtävään, jossa hän voi loistaa. Kun tapaamme esihenkilön, jolla selvästi on homma hanskassa, sen aistii turvallisuutena. Ryhdikäs toiminta tukee laatua.

Työhyvinvointiin liittyy toki myös elämänkaari ja erilaiset elämäntilanteet. Ravintola-ala on siitä loistava, että tällä alalla voi työskennellä ja kehittyä koko elämän ajan. Nuorena opiskelijana voi olla mielekästä tehdä viikonlopputöitä osa-aikaisesti. Opiskelujen jälkeen työtä voi tehdä missä päin maailmaa tahansa – vaikka talvet Alpeilla ja kesät karibialaisella risteilyaluksella. Kun haluaa vakiintua, voi tulla takaisin Suomeen ja valita työpaikkansa pienestä paikallisesta perheyrityksestä kansainväliseen ketjuravintolaan tai pizzeriasta Michelin-tähtiravintolaan. Jos iltavuorot alkavat rasittaa, voi vaihtaa päivätöihin esim. henkilöstöravintoloihin tai suurkeittiöiden puolelle. Tämä on loputtomien mahdollisuuksien ala.

Ravintola-ala tarvitsee monenlaisia ihmisiä ja osaamista. Pienemmissä ravintolayhtiöissä pääsee tekemään helpommin lähes kaikkea, mutta isoissakin yhtiöissä palvelualasta ja ihmisistä kiinnostuneille on tarjolla urapolku pikkolosta toimitusjohtajaksi. Meitä on moneksi ja kaikille löytyy paikkansa.

Edellinen
Edellinen

Satu Järvelä: Unelma-ammateissa matkailu- ja ravintola-alalla koko työuran

Seuraava
Seuraava

Henri Alén: Ammattilainen, puhu ammatistasi kauniisti